Боксьорът Палми Ранчев |
Мисля, че книгите винаги са нещо предстоящо.
Преди доста време си купих стихосбирката „В процепа на
хоризонта” от Палми Ранчев и я оставих настрани. Изтривах рафтове, премествах
книги, сменях библиотеки и къщи, подменях стари и нови мебели. „В процепа на
хоризонта” стоеше вертикално, притисната от други книги, после хоризонтално,
някак приземена.
Събудих се една събота твърде рано и без видим повод измъкнах
хоризонта от процепа му. В интерес на истината, на редактора и издателя на
книгата Мартин Христов, безуспешно и само веднъж съм се опитвала да обясня
какво е да гледаш през процеп на полуотворена врата… То е като да попаднеш в
хралупа, от която всичко се вижда, а всъщност отсрещното е все недостатъчно за
окото. Така е и с опита за летене, за който пише Палми Ранчев, бил като
сутрешното протягане.
Ясно е, че все се разминавам с летенето, но с добрите книги
не ми се случва често. Първото нещо, което ми направи впечатление в
стихосбирката на Палми Ранчев е езикът – обработен и непридирчив. За „аз-ове” и
нравственост не ми се приказва. Има нещо чисто
и интелигентно в тези стихове. Дразня се от прехваления и преднамерен
интелектуализъм, който залага на играта с думите, вулгарното и мнимото
доволство, едно такова снобарско и кухо е, виждам го и в някои романи.
Чета Палми Ранчев в събота и разбирам, че чакането е като
точния момент – откроява се, прави впечатление, а после остава в забрава, като
самия живот. Погледът на поета, попаднал в процепа, е движение. Опитвам се да си
представя чисто геометрично перспективата,
линиите напред, които навлизат в мрака, тишината, самотата. Тази поезия не е
вопли и стенание, липсва й излишен драматизъм, затова и попадна в полезрението
ми със своята кротка самота и откровеност.
Хареса ми начинът, по който се простира душевното в поезията
на Палми: обрано, пулсиращо, задава без да обобщава. Не разтърсва и не вкисва
читателя, ефектът е като дишане рано сутрин при отворен прозорец. Зеленото отвън е сигурност.
Житейско сивото е истинско. „В процепа на хоризонта” е и
разсъдъчна поезия, на места звучи и любовно, и красиво. Не е платонична или
единствено саркастично поставена спрямо момичето (жената), а това си е лично
опазване от общата инерция никой и нищо да не бъдат пощадени. Толкова
внимателно борави Палми с думите, че чак му завиждам за постигнатото. В същото
време не става дума за гладка и хлъзгава „конструкция”, има струни, които се докосват, и после внимателно се изоставят.
Отмъква се моментът, за да се превърне в поезия.
Това с натежалия живот (в стихосбирката) изобщо не го вярвам,
даже като ирония и нарочен патос приех стиховете: „Не искам да вървя. Не мога
повече”.
Палми Ранчев. В процепа
на хоризонта. Изд. Ерго, Сф. 2011
И в Културни новини
Като прочетох стихосбирката, си спомних тази песен:)
Няма коментари:
Публикуване на коментар