Така се случи, че седмици след като прочетох „Живот и
съдба” на Василий Гросман, гледах „Ярост” с Брад Пит. Трудна за преглъщане
комбинация, и тема, свързана с Втората световна война. Режисьор на „Ярост” е Дейвид Ейър. В
екипажа на танка, командван от Брад Пит, са още Шая Лабъф, Майкъл Пеня, Логан
Лърман, Джон Бърнтал и синът на Клинт Истууд - Скот. Героите им са американски
военни, изпратени на рискована мисия в Германия в последните дни преди
капитулирането на нацистите през пролетта на 1945 г.
Филмът
излиза месеци преди 70-годишнината от края на Втората световна война и в
навечерието на сезона за наградите
в Холивуд.
Признавам, че ми беше интересно да наблюдавам живота на вoйниците (начело с Брад Пит) в митичното пространство танк. Ясно е, че не всичко разбрах от военната терминология. „Ярост” обаче отстъпва на ключови филми (по темата) като заснетия от Спилбърг десант в "Спасяването на редник Райън" или треперещите в окопите войници в "Братя по оръжие".
Действието в "Ярост " се развива през април, 1945 г. Войната е към своя карай, а Хитлер, в своето отчаяние, обявява тотална война, призовавайки всички цивилни да вдигнат оръжие и да се опълчат на завоевателите. Пит е Колиър - сержант на танков отряд, който току-що е изгубил един от хората си. Когато се връща в базата, от началството им изпращат неопитния хлапак Норман (Логан Лърман), който обича да чете книги и никога не е убивал човек. Следват задължителните подигравки. Тогава опознаваме и останалите герои - постоянно цитиращият библията (Шая Лебоф), простакът (Джон Бърнтал) и вповече закръгления (Майкъл Пеня). След това отрядът потегля и някои казват, че нищо не се случва. И какво може да се случи на фронта - освен бой и битка? Няма как и ситуациите да не са еднотипни между врагове. В такъв случай и вариантите за разгръщане на характери не са много - предвид ограниченото пространство. Остават интензивните вътрешни преживявания (плюс външни битки), които определено ги има. Помня Швейк от една друга война, но там е сатира и не става ясно дали изобщо героят влиза в битка и окоп.
Филмът "Ярост" може и да има проблеми с прекомерното си "вземане на сериозно" - но силно изявеното мъжкарско начало у Брад Пит най-сетне е в удачна посока. Подхожда му тази роля, достатъчно адаптивно и чувствително придава смисъл на своето общуване-командване, и е убедителен. Вижда се, защото филмът е тежък, натуралистичен и естествено против войната.
Звукът е убийствен и много автентичен. По време на снимките са използвани десетки истински танкове, предоставени от американското правителство. Режисьорът Айер споделя, че намесата на екипа по визуални ефекти, е била сведена до минимум и всичко е снимано напряко.
Не бих гледала за втори път "Ярост", но си спомних за един стар руски филм - "На бой отиват само старците" (1973). Много симпатичен и забранен до известно време, заради хумора си. Филмът е посветен на съветските летци от "Великая отечественная война". Във втора "пееща" ескадрила капитан Титаренко подбира своите новобранци по музикалните им умения и талант. Защото той ще ги обучи да се бият, но не може да ги научи на талант. А и войната е нещо преходно, а музиката остава. Неговите "стари кучета" са на около двадесет години, а новобранците - свежо попълнение от училищата за пилоти, не се допускат до истинските сражения. Опитът е пътуване... Щурчето (както наричат най-младия) сваля своя първи самолет...
Норман (Логан Лърман) от "Ярост" бързо трябва да се научи да поглежда смъртта и да пази себе си и другите, за това му помага неговият сержант Колиър, който притежава накуп (и леко несъразмерно) мъдрост, ярост, интелигентност и саможертва в един получил се филм. Но пък става дума за Брад Пит все пак!
Признавам, че ми беше интересно да наблюдавам живота на вoйниците (начело с Брад Пит) в митичното пространство танк. Ясно е, че не всичко разбрах от военната терминология. „Ярост” обаче отстъпва на ключови филми (по темата) като заснетия от Спилбърг десант в "Спасяването на редник Райън" или треперещите в окопите войници в "Братя по оръжие".
Действието в "Ярост " се развива през април, 1945 г. Войната е към своя карай, а Хитлер, в своето отчаяние, обявява тотална война, призовавайки всички цивилни да вдигнат оръжие и да се опълчат на завоевателите. Пит е Колиър - сержант на танков отряд, който току-що е изгубил един от хората си. Когато се връща в базата, от началството им изпращат неопитния хлапак Норман (Логан Лърман), който обича да чете книги и никога не е убивал човек. Следват задължителните подигравки. Тогава опознаваме и останалите герои - постоянно цитиращият библията (Шая Лебоф), простакът (Джон Бърнтал) и вповече закръгления (Майкъл Пеня). След това отрядът потегля и някои казват, че нищо не се случва. И какво може да се случи на фронта - освен бой и битка? Няма как и ситуациите да не са еднотипни между врагове. В такъв случай и вариантите за разгръщане на характери не са много - предвид ограниченото пространство. Остават интензивните вътрешни преживявания (плюс външни битки), които определено ги има. Помня Швейк от една друга война, но там е сатира и не става ясно дали изобщо героят влиза в битка и окоп.
Филмът "Ярост" може и да има проблеми с прекомерното си "вземане на сериозно" - но силно изявеното мъжкарско начало у Брад Пит най-сетне е в удачна посока. Подхожда му тази роля, достатъчно адаптивно и чувствително придава смисъл на своето общуване-командване, и е убедителен. Вижда се, защото филмът е тежък, натуралистичен и естествено против войната.
Звукът е убийствен и много автентичен. По време на снимките са използвани десетки истински танкове, предоставени от американското правителство. Режисьорът Айер споделя, че намесата на екипа по визуални ефекти, е била сведена до минимум и всичко е снимано напряко.
Не бих гледала за втори път "Ярост", но си спомних за един стар руски филм - "На бой отиват само старците" (1973). Много симпатичен и забранен до известно време, заради хумора си. Филмът е посветен на съветските летци от "Великая отечественная война". Във втора "пееща" ескадрила капитан Титаренко подбира своите новобранци по музикалните им умения и талант. Защото той ще ги обучи да се бият, но не може да ги научи на талант. А и войната е нещо преходно, а музиката остава. Неговите "стари кучета" са на около двадесет години, а новобранците - свежо попълнение от училищата за пилоти, не се допускат до истинските сражения. Опитът е пътуване... Щурчето (както наричат най-младия) сваля своя първи самолет...
Норман (Логан Лърман) от "Ярост" бързо трябва да се научи да поглежда смъртта и да пази себе си и другите, за това му помага неговият сержант Колиър, който притежава накуп (и леко несъразмерно) мъдрост, ярост, интелигентност и саможертва в един получил се филм. Но пък става дума за Брад Пит все пак!
Няма коментари:
Публикуване на коментар