Постановката
„Албена” бе последна за тази година. Поставя се от ТПЦ „Йордан Йовков” - Добрич
и е по повод осемдесет и петия рожден ден на театъра.
С любопитство
наблюдавах адаптацията и интерпретацията на „Албена” по Йовков. Режисьор е Пламен
Панев. Участваха артистите: Kaмелия Тодорова, Пламен Маринов, Владимир Цветков, Красимир Демиров, Радомир Андонов, Петър Петков, Бистра Боева, Валери Марков, Владимир Трендафилов, Ема Георгиева, Соня Георгиева, Любов Николова, Георги Калчев. Мисля, че постепенно и в трупата на добричкия театър
навлизат млади попълнения – и няма как, защото в театъра е като в живота: има и
млади, и стари герои. И няма как да се научи някой да е на сцена, без да е
по-често пред публика.
Албена
(дебютантката Камелия Тодорова) маркира по интересен начин конфликта, още с
появата си на сцената. На преден план излезе самодивската й същност, виталната
й момичешка природа и усмивката й. Вероятно такава е била идеята. Но конфликтът
се чертае от страст и напрежение, които не бяха съвсем изработени или поне аз
не ги усетих напълно в този образ. Включително и във взаимоотношенията на Албена с Нягул
(Владимир Цветков). От друга страна, така се бяга от клишето за фаталната жена,
която обаче събира и разделя хората в колектива (селото). Съвсем не е
лесен за драматургия Йовковият текст,
особено ако един режисьор иска да направи нещо интересно и с мярка, придържайки
се към модерна концепция и символика.
Куцар (Пламен
Маринов) събра такава енергия и отдаденост – игра съсредоточено и отпуснато в
същото време. Не знам как се постига това – приближи към себе си (за малко) всяко
кътче от сцената и после го „постави” на мястото му. Повярвах му и съжалих
Куцар, но не заради Албена, а заради самия него. Добро режисьорско решение,
което представи непосилното бреме на простоватия човек, който все е на присмех,
но пък как само преживя изневярата на Албена... Омота червени конци около жена
си, опита се да я впримчи, но и се затвори в себе си, разбра нещо свое... Сякаш
потъна. Не допусках, че ще отида на „Албена” и ще забележа Куцар.
Хомогенен спектакъл,
в който символиката е с мярка (червените конци, червеното цвете, брашното в
очите). В съзнанието ми останаха отделните сцени – изработени „нацяло” но и
поединично. Фиксирани детайли и декори. Музика, която задава драматични акорди.
Добра пластика на тялото и значещи движенията. Ненатрапчиви костюми – Албена
една от жените в селото, но с елегантни детайли по своята бяла манта, които да
задават особеното й положение. Не разбрах кой е работил по сценария
(адаптацията), но го е направил с разбиране, запазвайки и автентичното говорене,
и близостта до Йовковия текст, придавайки му модерна визия. Това издига
постановката над популярно-клишираното. Понякога ми идва в повече
„препускането” по сцената, събличането и доближаването до публиката на
българските актьори. Постановката не е камерна, но ме отдалечи – усетих мярата
и кондицията на актьори и режисьор. Текстът е класически и всички му отдадохме
дължимото. Това е театърът!
Като режисьор
Пламен Панев постига повече от едно представяне на селото и колектива, който
обсъжда, обича и осъжда Албена. Дори не мислех, че декорите са добруджански,
портите ми се сториха прегради или врати към нещо невидимо. Ситуацията с Албена
е „вчерашна”, но може да бъде и днешна. Накара ме да се замисля за различните и
„белязаните” хора, за малките и важни неща. За решенията (ни) и последствията,
както и за Йовковия свят, в който доброто и злото са отделени, но и преплетени
сили. Като в самия живот.
Няма коментари:
Публикуване на коментар