В звездния състав
на „Ной” до Ръсел Кроу застават носителката на Оскар Дженифър Конъли („Красив
ум”), Рей Уинстън („Снежанка и ловецът”), Ема Уотсън (поредицата „Хари Потър”),
Антъни Хопкинс („Тор: Светът на мрака”), Логън Лерман („Тримата мускетари”).
Във филма Ной
(Ръсел Кроу) е мъж, избран от Бога за велико дело – преди всемирния потоп да
сложи край на всичко живо. Изправяйки се едновременно срещу реален враг и
непозната заплаха, Ной е призван да постави ново начало в историята на
човечеството. Интерпретацията на библейския мит е интересна – запазено е едно
важно зрънце от оригинала. Ной е праведен човек, изведен извън общия поток на
разврат и разгулност в света. Той има и праведно семейство, умее да слуша и гласа
на своя Бог.
Режисьорът Дарън
Аронофски „пипва” различни нишки във филма и то така че ги заплита в обща цел:
композиция и монтаж, анимация и реализация, сценарий и интерпретация, актуално
и митологично, библейско и фантастично... Това не е просто филм екшън - сага с 3D
ефекти, нужен е личен опит и
преживявания, за да се проумее дилемата на Ной: как да обичам безболезнено
човека до себе си? Във филма Ной разбира нещо важно, когато посяга да убие с
нож двете си внучета - близначета (момичета), мислейки си, че Бог го изисква от
него . Това се случва на кораба. Ной е в заблуждението, че след смъртта на
всички им, Сътворението ще е, както преди - без хора и грях, затова и се
противопоставя на продължението на собствения си род. В този момент сърцето на
Ной е прободено от любов и милост и той оставя живи децата... Така
се превръща в слаб и непокорен човек (в собствените си очи), но и става много
симпатичен на зрителя. В киното е впечатляващо да видиш противоречие наяве.
„Гладиаторът” Ръсел Кроу е толкова облъчващ Ной! Говорят очите му, засилените
бръчки във времето на филма, косите му, които от кестеняви – стават
сребристи... Ной внушава, че не е лесно да се живее със собствени привички и
инстинкти за самосъхранение...
„Има нещо
стихийно и първично във водата” – казва Аронофски. На големия екран тази сила и
мощ е направо осезаема. Водата прониква отвсякъде: тя е тъмна сила и очистваща
стихия, тя прави филма някак „подгизнал”, водата прониква в костите на зрителя,
но не сетивата ми работеха на макс от този 3D ефект, а умът ми. Филмът е приключение, Ной
започва отново като Робинзон Крузо, естествено в по-различни обстоятелства. Филмът
кара зрителя да мисли за доброто и злото, за самозабравилите се властници
наоколо, които смятат, че държат всичко в ръцете си, за лъжата и примитива, за
очистващата сила, криеща се в любовта към живота. Филмът е днешен, защото
показва, че светът е непроменяем в своите дилеми и безнаказаност.
Забелязва се, че
сечивата на героите, с които обработват земята са по-съвременни, отколкото е
нужно. Дрехите им са доста гръндж и изглеждат дънкови, накъсани, сякаш от хубав
марков магазин. На моменти героите правят
любов по малко по-съвременен начин. Вероятни решения, не вярвам да е
недоглеждане.
Не толкова
разтърсващите 3D ефекти (или
екшънът в мяра) ще впечатлят по-интелигентната публика, а историята за един свят
и една философия, историята за една идея за живот, историята на едно семейство
и един човек... дръзнал да живее като себе си, надявайки се на нещо много
обикновено: справедливост в света и любов на своя „кораб”.
Все пак сериозен филм, въпреки че библейските факти и библейският морал е американизъм в него...:)
ОтговорИзтриванеДа, американизъм са библейските факти, но пък какво кино и каква мащабност и в същото време е запазена "малката" човешка история, която поддържа живота и смисъла му...
ОтговорИзтриване