Наталия Ч-З (втората от дясно наляво) на откриването на изложбата си |
Наталия Ч-З (Чичкина-Зайцева) идва от Улан-Уде, Русия. Сама
избира за себе си съкращението Ч-З. За първи път представя своя персонална
изложба в България и то в град Балчик. Казва, че тук на творчеството й са се
отзовали сърдечни и добри хора, получила е покана от Художествената галерия в белия град. Преподава живопис в школа за
социална адаптация на деца с увреждания. Лауреат е на международни изложби и
конкурси. Пише доклади за различни форуми.
художникът
Решава да стане художник, когато разбира какво я кара да
действа, когато разбира, че не желае да копира света заради красотата и да
угажда на взора на зрителя. Става художник, за да излезе от скуката. Желае да
събуди нещо дълбоко скътано у човека и да насочи вниманието му към скритото. Учила
е десет години за художник и твърди, че това е било крайно безинтересно, но
нещо я води по този път.
Моето общо впечатление е, че художниците трудно
артикулират и обясняват каквото й да е по своите изложби. Наталия Ч-З обаче
може да говори задълбочено и интересно по доста теми. Изглежда балансирана и
земна, а картините й са смесица от космичното и човешкото начало. Това не
поражда дисбаланс, а някакво съзвучие и простота. Не знам как се постига
подобно въздействие, но го открих в големите и малките й платна. Наталия има
свой подход към симетрията в своите картини. Подрежда така фигури и алюзии, че
задава не последователна, а фрагментарна история.
Професионалната трудност за Наталия е свързана със
стремежа й с лекота да представя сериозни неща, да не се бои от хората, от
осъждане и неразбиране. Твърди, че вдъхновението е еднократен бонус, чрез който
художникът закрепя в паметта си опитът от получаването. Художниците често
оправдавали своя мързел с липсата на прословутото вдъхновение.
Наталия ме печели със своята скромност и нежелание да се
подписва на картините си, защото вече се е подписала с това, което е създала
върху платното. „В края на краищата това е неприлично, нищо не ни принадлежи,
ако сме творци” – споделя художничката.
жанр и смисъл
Художниците отнасяли творчеството й към сюрреализма, с
това Наталия не се съгласява. Счита себе си за „закостенял реалист”, защото реалностите
биват различни... Тя рисува това, което вижда. Наблюдавам я и си мисля:
рускинята има остър ум, чувство за хумор и интелигентност. Това е видимо и от
платната й. От начина, по който ги „пълни” с идеи и емоция. Сред картините й се
усещам малка, но не и невидима. Има един плаващ лиризъм и ненатрапчивост, който
лъха отвсякъде. Тя е художник, който не се бои да изразява себе си. Експресията
в платната й е тласък, а не „забивка”.
Според Наталия жанрът, в който представя творбите си не е
важен, защото той е интрумент за предаване и реализация на мисли, идеи или
чувства. Съгласявам се, че в една картина може да се използва и пейзаж, и
анимализъм, и портрет, но разсъждавам като пишещ човек... Тя продължава:
„Същото е с направленията в изкуството: може в една и съща картина да се
използва и твърд класически реализъм, и чувствен импресионизъм, и символизъм,
каквото й да е!”. Оглеждам се наоколо, изложбата й не „звучи” еклектично и
претоварено. Добра избирателна пропускливост на ниво цветове и образи, умее да
заключва „края” и да го оправдава.
Наталия допълва, че обича да използва безкостните и
гъвкави „рисувани герои”, което било предмет на неразбиране и неприемане у
някои фанатични професионални художници (смее
се)...
духовното начало
Липсва тяга и притворство в картините на Наталия. Ясно е,
че светът е такъв какъвто е, но трябва да се стремим да го направим по-добър. Големите
имена (писатели, художници, мислители),
без изключение и от всяко време, се стремят към това. Средствата и методите им
са различни.
Очаквано, Наталия казва, че за развиващите се хора
културата винаги е култ на духа над тялото, „и ако човечеството отново тръгне
по най-простия път на механизацията и духовна леност, какво, тогава за пореден
път ще падне една цивилизация, и ще дойде друга. Тук няма нищо ново”.
Твърди, че картините й са създадени за хиперчувствителни
хора.
„А който иска да се докосне до творчеството ви, а не е
такъв?”
Отговаря, че в такъв случай на помощ идва способността да
се мисли образно, а не последователно...
Не се съгласявам с твърдението (но премълчавам), че във
всички времена високите и качествени послания принадлежат на художниците. Вярно
е обаче, че в творбите на най-добрите има енергия, вибрация... Бих добавила спазъм и страх, че се задава
„всичко” само в една картина...
Умело рускинята развива своята теза, че днес особено
остро се изисква качествено и бързо развитие на личността, на човека, на самия
художник. В нашия информационен век се ускорява количеството развлекателни визуализирани
предложения, настъпила е епохата на потреблението... А в противовес на
развлеченията и деградацията, чувствеността е жизнено необходима алтернатива...
Важно е какво художникът носи, предлага и дава на света.
Свят, в който има прекалено много страх... – продължавава Наталия.
Няма коментари:
Публикуване на коментар