Чисто технически „Четвърта власт” е бъбрив филм. Идеята е
интересна, но някак натрупването на реплики "по тема" е в повече. За
интригата, замисъла и правдивостта се изговори твърде много – верни и пресилени
неща. Замислям се и се опитвам да си спомня ключова реплика, момент, който
издава истината за даден герой – подобно на център, към който се спуска тъмната
или различната страна на персонажа. Изплува ми нещо подхвърлено: разследващият
журналист Филип Янев (Деян Донков) споменава, че е станал такъв случайно, за да
запълни празнина в живота си. Не помня пред кого го казва. И още: „Предлагам ти
да не говорим за истина, когато става дума за доноси” – казва шефът на тайните
служби (Христо Шопов) на журналиста Андрей Кръстанов. Последната реплика е
малко патетична, но е правдиво изречена на фона на половин дузина пиари (днес)
с „картончета” и на държавна служба, и още толкова журналисти, раздаващи мнима
справедливост. Подобни реплики някак подхождат на Христо Шопов (Троянов).
Докато гледах филма, си го представях във „Вчера”. За „доброто” и „лошото”
ченге се иска харизма и нахъсаност. Шопов не ми е автентичен в „Четвърта
власт”, за разлика от „Вчера”, където играе като „за последно”. Вероятно моя
грешка е, че го сравнявам с нещо, което е извън контекста.
Забелязвам и едно прекомерно пуфтене (да го кажа въздишане) при някои от героите, особено при
Ивайло Герасков – корумпираното ченге. Естествено говорене не се постига с
въздишки, гримаси или леко пелтечене. На моменти филмът тече вяло. Понякога не
разбирам какво се говори – или това е някакъв сленг, или думите се завалват.
И тази „Венерина клопка”, как само я местят „отсам”,
„натам”...
Малко са натрапчиви самоцелните репортажи, срещите със
смешни политици и балерини с тайни мисии. Някак си не успях да повярвам на
всичко това. Има нещо старомодно и симпатично да преследваш истината, но не
заради себе си - последното би извело филма в по-друга перспектива. Голите
амбиции не водят до нищо интересно. Най-много ченгето да докаже, че е човек и
да се застреля, както става с Троянов след репортажа на Ирмена и Филип. Които
изглеждат повече на приятели, отколкото на влюбени. Това не успява да го промени
и динамичният Деян Донков.
Харесах героя Андрей и начина, по който "стои"
във филма. Не успях да разбера обаче дали се чувства виновен, заради
предателствата си (или поне дали има противоречия) и дали мисли за дъщеря си и
онова, което ѝ оставя – като бреме и „наследство”. Че е освободен от своето
„дело” (минало) е ясно, че не може да бъде изнудван вече – също. Само
Андрей носи самота и някаква отцепеност от другите. Допускам, че това е лично
излъчване на артиста Атанас Атанасов, което не може да се изиграе. В едно
интервю той споделя следното: "Героят ми даде и продължава да ми дава
възможност да преосмисля собственото си битие - персоналното си минало,
динамичното си настояще и пътищата, които бих могъл да избирам в близкото
бъдеще. Това не се случва често в творческата съдба на актьора".
Филмът е доказателство за една проста истина (независимо
от „техническите” му слабости): с безкрайни лъжи и измами не може да има
напредък - нито личен, нито обществен. Светът на думите е интересен и примамлив
– за него трябват талантливи и свободни хора. ДС-ченгетата не са от тях. Факт:
„картончето” е липса на автентичност и необремененост. За писането и двете
са нужни.
Няма коментари:
Публикуване на коментар