надявам се да ви е интересно и любопитно наоколо - алтернативността не е самоцел, а по-скоро интелигентност и сетивност... за блога
I hope you find your stay here very much to your liking - the world of alternative realities is not an end in itself, but rather intelligence and sensitivity.

четвъртък, август 26, 2010

Проектиране на смисъла зад кадър. За кратките прози на Владислав Христов

by diyana ivanova boeva



Докато четях книгата с кратка проза „Снимки на деца” от Владислав Христов, не ме напускаше усещането, че авторът пише и фотографира едновременно. Фокусира и точно на момента идва онова „щракване” – завършекът. Странно раздвояване или да го кажа по друг начин – похват, „присвоен” от фотографията и напаснат на разказването. Читателят остава с впечатление, че гледа снимка. Може би среден формат – нито от най-големите, нито от най-малките. Тази визуализация е начин на изразяване и пълнота. Снимката пристига „наведнъж” при нас – така идват и разказите на Владислав. Следва проучването – погледът по разказа, препрочитането. И отново спокойния ход по редовете.
Вероятно този автор поема по интересен път – следвайки собствените си представи за писане и изразяване. Обмисля света и приема истините му, без драма или самонаблюдение, защото са важни обектите – а те могат да се опишат, първо, като се видят. В тази логика, окото като изпълнение на символиката и цялото, заема важно място. Окото на любопитен наблюдател и разказвач, който и днес ще надзърне през обектива. Предстои.
И още. Изключително концентрирани прози. Хладнокръвни дори. Не раздвояват – още по-малко задават въпроси, но ме карат да се замисля за светоусещането и замисъла на автора.
Дистанцията между мен и „обекта” е прецизно намерена. Бивам допусната точно толкова, колкото ми е нужно да го видя – за останалото трябва да мисля и разбирам. Гледането не би ми помогнало – никак даже.
„Снимки на деца” е запечатваща книга с проза. Проектира смисъл и цветове и ме кара да си мисля, че е в черно-белия регистър или непомпознато ретро усещане, в което се крият части от смисъла. Стилни кратки прози с изящен език. Алегоричен точно толкова, колкото да не дотегне. Подбран език, заради краткостта, затова и безупречен.
В толкова малко думи Владислав екстремно импонира на всичко казано между другото (днес). Изгражда сюжет и подхожда към факта, не като одумва героите си, а като ги представя прецизно и цялостно с щрих.
И още. Фотографът-разказвач не е съзидател на ставащото. По-скоро той е този, който монтира кадрите, без да се намесва. Съединява фиксираните моменти, които обаче е открил и уловил. Това дистанцира достатъчно автора от „собственото” и го превръща в съвременен разказвач, пречупил лице и мислене. И свалил завинаги маските на действителното.

Наоколо ни заливат доста неблагонадеждни автори. С остри лакти, потенциал на артисти и пясъчни кули, които съществуват за кратко. Затова и избягвам да чета творци, които някой рекламира шумно, такива, които влизат в личното ми пространство като у дома си – без задръжки и скрупули. Откривам си сама авторите или чета „шумните” такива, след като вече се забравят.
Искам съвсем тихичко да пошушна за първата книга на Владислав Христов „Снимки на деца”. Не е характерно за нашата писателска гилдия да поздравява някого спонтанно за нещо интересно (повечето харесват само себе си и своето обкръжение). И все пак, ако видите някой, който се труди над кадрите, шрифта, пропорциите, смисъла… И на това отгоре преповтаря същия нощен кадър – погледнете поредната му снимка... Вече се е получила.


Владислав Христов. Снимки на деца. АРС, Благоевград. 2010

други публикации: сп. LeterNet (септемврийски брой)

и в звуков файл по Дарик

Няма коментари:

Публикуване на коментар