надявам се да ви е интересно и любопитно наоколо - алтернативността не е самоцел, а по-скоро интелигентност и сетивност... за блога
I hope you find your stay here very much to your liking - the world of alternative realities is not an end in itself, but rather intelligence and sensitivity.

сряда, септември 30, 2009

Как ехото (не) заглъхва

Рекламната кампания "Нобел"

Определено си мисля, че Антон Дончев греши: Мари Врина-Николов е чела „Време разделно“, а не е гледала само филма. Както е чела и четирилогията на Димитър Талев, и „Барутен буквар“ на Радичков. Това не са секретни книги, а просто - популярни.
В помпозно-услужливата „Огледална зала“ в град Добрич приехме гостите от едно издателство (сред тях бе и Иван Гранитски) и авторът на „Време разделно“ - Антон Дончев. Добричлии са топли и сърдечни хора. Притихнаха и се заслушаха. Изненадата ми дойде изведнъж (и не само моята) - от агресивното рекламно представяне на книгата „Време разделно“ и тази за Рьорих (кому е нужно това?). И най-вече от рекламното озлобление срещу другите дето си позволяват да предлагат други автори за „Нобел“ (а и още повече мислят май не съвсем угоднически...). Сигурно Антон Дончев заслужава да бъде предложен за Нобелова награда. Но дали е възможно и да „признае”: „Да, преди мен има много хора, които са заслужили Нобелова награда и след мен ще има още повече. И Радичков е преди мен, той дори е по-достоен..... И младите хора в залата също са по-достойни за „Нобел“, защото са умиротворителите в този свят, а и Сартр е достоен...“
Взех си кротко автограф, попитах нещо си издателя, възмутих се от нещо си, изтърпях злостните погледи на възрастните и побелели жени около мен... Огледах се в огледалата. И ми стана тъжно и мъчно, че предложеният за „Нобел“ български писател - хареса толкова много тази помпозна зала от близкото минало, че ни оприличи - не си спомням вече на какво - в удобните кресла. А мен ми се говореше за тихи и скромни неща, за митове и литература, за оня циганин дето циганчетата му играели в локвата, а той възкликнал: „Лебеди мои“. Говореше ми се за „Зеленото дърво“ (защо не и с Антон Дончев) т.е. за вечните стремежи и въпроси, за прозата на деня... Исках да чуя, че уменето да страдаш е най-голямото умение, че всеки мисли по различно му и всеки си има своето право. Исках да видя как един бъдещ лауреат не се държи като такъв, още преди да е станал..

Литературен вестник 2002 г.

Няма коментари:

Публикуване на коментар